דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מפקד החברים במפלגת קדימה וקיומם של פריימריס בתוכה - קווי מתאר 

מאת    [ 23/04/2010 ]

מילים במאמר: 1106   [ נצפה 2088 פעמים ]

מפקד החברים במפלגת קדימה וקיומם של פריימריס בתוכה - קווי מתאר  /  נמרוד נוי

23/4/2010

להלן ריכוז של עקרונות, עיקרים וקווים מנחים מעצבי מדיניות שעלינו לנקוט בבואנו לנסח באופן מושכל ומקצועי יותר את הדרכים הנאותות עלפיהן יתנהלו במפלגה מפקד החברים והבחירות המקדימות. על הדברים להגזר מראייה מפוכחת, מקצועית ואמיצה של המציאות, ועליהם לענות על צורך אמיתי שלנו לחולל תיקון גדול במערכת הפוליטית בישראל. הפתרונות כולם יצטרכו להבחן על רקע זה ולעמוד בקרטריונים מחייבים של ראיה רחבה וכוללת ולא של פתרונות מקומיים ונפרדים זה מזה.

הצעותיי כולן מבוססות על היסודות אותם התוויתי במאמריי הרבים ובמסמכים המקצועיים שהנחתי על שולחנה של המפלגה - "קדימה: יישום תוכנית אסטרטגית", "נייר עמדה מס' 1: על זהותה של מפלגת קדימה", "נייר עמדה מס' 2: על דרכי התנהלותה של קדימה".

אין כמו עבודת צוות. ככך, הדברים הכותבים למטה הם רק תשתית עיונית לדיון מובנה ויסודי במפלגה בשאלות החשובות דלעיל.

1) ראשית לכל עלינו להחזיר לפוליטיקה את כבודה האבוד והנרמס. עלינו 'להפריט' אותה מן המדינה ולהשיבה מחדש לאזרחיה. למעשה לא מתקיימים כיום במדינה חיים פוליטיים אמיתיים. הפוליטיקאים של דורנו הלאימו את הפוליטיקה והמדינה בלעה אותה אל תוככי רחמה החם. אחד הדברים החושבים בעניין זה הוא לדעת להציב גבולות ברורים וחדים באשר להקף פעילותם וסמכויותיהם של הפוליטיקאים במערכת הפוליטית. אנו נדרש בהחלטותינו להבחין בין תפקידם של הפוליטיקאים בניהול ענייני המדינה לבין מעורבותם ושליטתם חסרת הרסן והגבולות בדבר הזה שעדיין מכונה על ידי כולנו בשם הקוד 'פוליטיקה'. נצטרך להתייחס לכך שמלבד היות המפלגות בישראל פלטפורמות עליהן רוכבים הפוליטיקאים לכנסת ולממשלה לא נותר מהן דבר, והן משולות למהות ריקה ומתה שאין בה חיים דמוקרטיים אמיתיים. הפוליטיקה איננו משחק יחיד של הפוליטיקאים והעקרון הזה חייב להנחותינו כשאנו מדברים על מפקד החברים וקיומם של בחירות מקדימות בתנועה. אם ברצוננו לקיים את שליחותה ההיסטורית של קדימה כמפלגה שמתמודדת עם חולשת המערכת הפוליטית בישראל ולתרום בכך תרומה ממשית למדינת ישראל, נדרש להתייחס ברצינות רבה למציאות עגומה זו.

2) נדרש לצרוב אל תודעתינו את מה שכבר נשכח מעמנו זה זמן רב, שלפוליטיקה תפקיד מאוד חשוב בחיינו. מי שסבור שניתן לנהל את המדינה בהצלחה בעוד הפוליטיקה שרויה על הקרשים ומשולה לעיי חורבות, טועה ומטעה ופוגע באושיות חיינו. תפקידה של הפוליטיקה הוא להוות את זירת החיים הדמוקרטיים העיקרית שלנו. עליה לשקוד על פיתוח 'עוצמה של חיים דמוקרטיים' במדינה, תוך הקפדה יתרה על יישום עקרונות היסוד של 'שיתוף הרבים' ו'עליונות התבונה הקולקטיבית'. עליה לעסוק בשלושה דברים חשובים ביותר: הראשון שביניהם הוא להבטיח את איכות השיח החברתי-ציבורי-פוליטי במדינה ואת פוריותו; השני, להבטיח את איכות דרכי התנהלותן של מערכותינו הציבוריות שבראשן המערכת הפוליטית והמערכת השלטונית; והשלישי, להכשיר קאדר חדש ואיכותי של פוליטיקאים שישביחו את המערכת הפולטית והשלטונית גם יחד וישכילו להתמודד עם עתידים חדשים ואתגריהם. כל הדברים האלו חייבים להלקח בחשבון בבואנו להצב מחדש את תפיסת דרכי התנהלותה של המפלגה באשר לקיומו של מפקד חברים בתוכה ובחירות מקדימות בה.

3) נצטרך לחשוב כיצד אנו בולמים ומרסנים את היסודות הלא טובים הגלומים בשיטת הבחירות המקדימות הקיימת, בה עיקר כוחו של המועמד - במיוחד לראשות הרשימה אך גם לרשימה עצמה - נקבע על פי היכולת לתמרן יותר טוב ויותר מוצלח, ובציניות ובכוחניות רבה יותר, את השטח. לתפלל, להסיט ולהדיח את הציבור. חשוב עד מאוד שכוחם של האנשים שאנו בוחרים ינבע מתוקף השפעתם החיובית הרבה, ואשר עמדה במבחני הזמן, על החברים במפלגה. מתוקף מעשיהם המוכחים במפלגה ובתפקידיהם האחרים. מתוקף סגולותיהם ותכונותיהם היוצאות דופן לטובה. מתוקף כשרונם ויכולותיהם המקצועיות והאחרות המצדיקות תמיכה בהם. חשוב שנאמץ את האימרה כי מנהיגות של אמת איננה נקבעת בפריימריס, וסמכויותיה וכוחה לא יכולים לנבוע מתוקף תקנונים בלבד, כפי שהדברים נעשים כיום במערכת הפוליטית ובקדימה.

4) נצטרך להגביל ולצמצם עד מאוד את מימד התמרון הציני והכוחני בעת הבחירות ולתת תוקף חזק יותר לעשיה של אמת ולקיומן של תכונות וסגולות נדרשות. אפשר יהיה לקבוע סף נמוך מאוד של הוצאות מותרות בעת הבחירות לכל מועמד, ולהגביל בנחישות את פעילותם של מטות בחירות של המועמדים השונים. ניתן יהיה להחליט על אופן פרסום אחיד לכל המועמדים וכן על מתכונת אחידה של קיום מפגשים עם החברים והקהלת קהלים.  יש אף לשקול את איסור הפעלת המטות ביום הבחירות עצמן על כל המשמעיות שלהם. כמו כן עלינו לדרוש מרווח זמן של שנה ואולי אף יותר המאפשר למצטרפים חדשים למפלגה להשתתף בבחירות הפנימיות. בעיניין הזה חשוב עד מאוד שנבין, שהצטרפותם האמיתית של חברים חדשים למפלגה מותנית בסיפור טוב שיש לנו לספרו, ברעיונותיה הייחודיים של המפלגה ובמסרי שליחותה הלאומית. אם המפלגה חסרה אותם, וזאת היא כיום המציאות האמיתית באשר לקדימה, הדרך פתוחה אז לקומבינות ולכל יתר הדברים שאיננו רוצים לראותם בקרבנו, ושכה נפוצים כיום בתהליך קיום המפקד ורישום חברים חדשים במפלגה, המכונה בפינו 'מפקד הארגזים'. על המפלגה לשאוף כל העת להרחיב את מעגל תומכיה ואת מספר מתפקדיה. ככך, אני סבור שעלינו לשקול אם נכון בכלל לקיים מבצע מיוחד לשם כך.

5) עלינו לקבוע מנגנון שיאפשר גם לקלוט אל תוככי הרשימה לכנסת מספר חברים חדשים ואטרקטיביים ציבורית שלא היו קודם לכן במערכת הפוליטית, אך מביאים עימם יכולות וסגולות אישיות יוצאות דופן. יש מקום לאפשר ליו"ר המפלגה בתהליך מוסדר להכניס כשניים שלושה חברים שכאלה ישירות אל רשימת הנבחרים לכנסת גם ללא השתתפות בפריימריס בתוך המפלגה. כמו כן יש לאפשר זאת גם לגוף חדש שיהיה עלינו להקים בעתיד כמו מזכירות המפלגה. יש לשמור על עקרון ההיבחרות ועקרון הייצוגיות אך יהיה עלינו לאזנם גם בקביעת דרישות סף למתמודדים השונים, וגם בכל האמור לצורך בקיומם של שריונים על פי מגדרים וקבוצות שונות. עלינו לזכור תמיד שאיכות הדמוקרטיה נקבעת יותר מכל על פי איכות התוצאות המתקבלות, וככך הייצוגיות וההיבחרות אינם ערכים עליונים אלא ערכים חשובים שיש לשקללם ולאזנם עם ערכים נוספים.

6) על פי אמות המידה שנקבעו למעלה הרעיון של ועדה מסדרת לא יכול לשרור בתוכנו. משמעותו שימור והנצחת המצב הקיים, בו לפוליטיקאים המכהנים כוח יתר הפועל נגד החיים הדמוקרטיים האמיתיים במדינה. יש להבטיח שיטת פריימריס המעודדת את צמיחתם של מנהיגים ודור חדש של פוליטיקאים מלמטה. אוי למערכת שאין ביכולתה לעשות כן. יותר מכך, המפלגה חייבת לקיים בתוכה פעילות ענפה של הצמחת אליטה מניהוגתית עתידית בה. עליה יהיה לעצב תוכניות מובנות ומקצועיות לפיתוח עתודות אלה. פרט לצירופם הישיר של אנשים יוצאי דופן במסלול עוקף פוליטיקה, כאמור לעיל, יהיה עלינו לבנות שיטה שתעודד אנשים מבטיחים להכנס לפוליטיקה ולצמוח בה טרם נסיקתם הישירה אל כנסת ישראל ולעיסוק בענייני המדינה. הפוליטיקה חשובה מאוד למדינה וטובת המדינה לא יכולה להתקיים בלעדיה, כאמור.

7) בהמשך, לא נוכל לברוח מן הצורך לקיים בחירות לבתי קדימה ולמרחביה ולהתייחס להרכבה של המועצה במפלגה. בהחלט המשחק המקומי הזה הוא חשוב למפלגה ובעל משמעות רבה, ואי אפשר לנתקו מנושא גיוס מתפקדים חדשים למפלגה ומקיומם של פריימריס. המציאות בה יושבי הראש המקומיים הם ממונים ולא נבחרים חייבת להפסק. נצטרך לעצב דרך נכונה המעודדת את פעילי השטח במקומותיהם לגייס חברים חדשים כל העת ולקיים פעילות ענפה וחיובית תוך פיתוח מנהיגותם המקומית והכשרתם אף לתפקידים ברמה הלאומית. כמו כן יהיה עלינו להתייחס גם להרכבה של מועצת קדימה ולתת לכך תשובות הולמות הנשענות על היסודות שהוצקו לעיל.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב